ΡΕΒΑΝΙ KAI ΛΕΜΟΝΑΚΙΑ. ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΩΤΙΣΑΣ ΚΟΥΝΙΑΔΑΣ. REVANI AND LEMONS. RECIPE OF MY SISTER IN LAW, FROM THE CITY OF VERIA.






Αφιερωμένο στη μητέρα μου μέρα που είναι
Το άρωμα της μητέρας μου ήταν απαλό φρέσκο, κάτι από μήλο, λεβάντα και φρεσκοανθισμένο κόκκινο τριαντάφυλλο και της ταίριαζε πολύ. Η μητέρα μου ήταν ξανθιά με τεράστια γαλανά μάτια και κάτασπρη επιδερμίδα (καθόλου δε της μοιάζω), μία αληθινή αρχοντοπούλα που κλέφτηκε με τον πατέρα μου που ήταν από μία πιο λαϊκή οικογένεια. Φύγανε από το χωριό, ήρθαν στην πόλη, φύγανε από την πόλη, ήρθαν Γερμανία, φύγανε από τη Γερμανία, ήρθαν στην Ελλάδα και έτσι έκλεισαν τον κύκλο των μετακινήσεών τους. Το άρωμα της το κρατώ από τότε που πέθανε μέσα στα καλλυντικά μου, μαζί με αναμνήσεις άλλοτε ευχάριστες και άλλοτε γεμάτες τύψεις. Γιατί να μην της αφιερώσω λίγο παραπάνω χρόνο, γιατί να της απαντάω κάποιες φορές απότομα, γιατί να μην επιμείνω να κάνει εκείνη την εκδρομή που δίσταζε να το αποφασίσει και άλλα τέτοια θέματα που όταν έχεις μικρά παιδιά και δουλεύεις δε μπορείς να τα αντιληφθείς εύκολα. Βέβαια η άποψή της γενικά ήταν ότι οι μαμάδες προσφέρουν στα παιδιά τους και μετά τα παιδιά θα προσφέρουν στα δικά τους παιδιά και έτσι υπάρχει ισορροπία.
Αφιερωμένο λοιπόν το ρεβανί στη μητέρα μου που λάτρευε τα σιροπιαστά.
Από το παλιό μου συνταγολόγιο, η αυθεντική κλασσική βεριώτικη συνταγή της κουνιάδας μου, χωρίς βούτυρο, με χοντρό σιμιγδάλι, πρόβειο γιαούρτι και με σιρόπι όσο χρειάζεται χωρίς να κολυμπάει στο ταψί. Η συνταγή μου έγραφε κεσέ και εννοούμε τον πήλινο κεσέ, αλλά επειδή έτσι βγαίνει ένα μεγάλο γλυκό, το έχω προσαρμόσει σε πιο μικρό μέγεθος. Επιπλέον δε χρειάζεται μίξερ.
Τα λεμονάκια είναι βρασμένα με ζάχαρη και τσάι του βουνού και το ταψάκι έτσι όπως το βλέπετε πήγε δώρο σε ένα εξαιρετικό τραπέζι Πρωτομαγιάς. Για να επιτύχω τη δόση το έκανα δύο φορές, αλλά για τη φωτογράφιση διαπίστωσα τελευταία στιγμή ότι δεν είχα άλλο λεμόνι για να στολίσω τα ορφανά κομμάτια.
Υλικά λοιπόν για ένα ταψάκι διαστάσεων 34 Χ 22 Χ 6,5 εκατοστών.
Μετράω τα υλικά με μέτρο το κουπάκι από γιαούρτι 300γραμμαρίων και μετράω μέχρι εκεί που φτάνει το γιαούρτι. Αγόρασα για ευκολία δύο γιαουρτάκια, άδειασα το ένα, το έπλυνα, το σκούπισα και το χρησιμοποίησα σαν μεζούρα:

για το χυλό:
2 αβγά
1 κεσεδάκι γιαούρτι πρόβειο με την πέτσα του
1 κεσέ ζάχαρη
1 κεσέ σιμιγδάλι χονδρό (περίπου 200γρ)
1 κεσέ αλεύρι (περίπου 160γρ)
½ κουταλάκι μπέκιν
½ κουταλάκι σόδα φαγητού σε ένα κουταλάκι χυμό λεμονιού
ξύσμα ενός λεμονιού
1 βανιλίνη
για το σιρόπι
11/2 κεσέ ζάχαρη
2 κεσεδάκια νερό
2 κλαδάκια τσάι του βουνού
1 κουταλάκι χυμός λεμονιού
για το στόλισμα
ένα βιολογικό λεμόνι
4 κουταλιές ζάχαρη
1 κουταλάκι μέλι
κλαδάκια από τσάι του βουνού

½ κουταλάκι φρέσκο βούτυρο για το άλειμμα του ταψιού



Γενικά το ρεβανί δεν γίνεται πολύ ψηλό γλυκό σύμφωνα με τα βεροιώτικα δεδομένα. Το γλυκό πρέπει να είναι αρκετά ρηχό όταν θα μπει στο ταψί, διότι θα φουσκώσει και στο ψήσιμο, αλλά κυρίως στο σιρόπιασμα. Επίσης δε χρειάζεται και μίξερ, γίνεται έτσι και αλλιώς αφράτο.
Βουτυρώνω πολύ καλά ένα ταψάκι στις διαστάσεις που προανέφερα.
Κοσκινίζω το αλεύρι μαζί με το σιμιγδάλι, τη βανιλίνη και το μπέκιν. Ανακατεύω με τον σύρμα τα αβγά με τη ζάχαρη και το ξύσμα, προσθέτω το γιαούρτι, τη σόδα με το χυμό λεμονιού και σιγά σιγά το μίγμα του άλευρου. Απλώνω το χυλό ομοιόμορφα στο ταψί και ψήνω σε προθερμασμένο φούρνο στους 180ο για 30΄.
Βράζω τα υλικά για το σιρόπι την ίδια ώρα που θα βάλω και το ταψί στο φούρνο για να είναι και τα δύο ζεστά σύμφωνα με τη συνταγή της κουνιάδας μου. Αλήθεια πόσα χρόνια την έχω?
Βράζω το σιρόπι περίπου 9 λεπτά. Τρυπάω με ένα ξυλάκι για σουβλάκι το ψημένο γλυκό (εγώ έχω κάτι μικρά σιδερένια που χρησιμοποιώ για να σταθεροποιώ ρολά) και σιροπιάζω αργά αργά με την κουτάλα σε όλα τα σημεία του ταψιού.
Τα λεμονάκια είναι εντελώς προαιρετικά αλλά ταιριάζουν πολύ με το σιροπιασμένο γλυκό. Ελαφρά πικρούτσικα και αρωματισμένα με το αγαπημένο μου βότανο.

Κόβω το λεμόνι σε χοντρούτσικες φέτες, τις ζεματώ τρείς φορές σε άφθονο νερό, τις στραγγίζω και βάζω νέο νερό κάθε φορά. Βράζω τις φέτες με τη ζάχαρη, το τσάι του βουνού και ένα φλιτζάνι νερό για 5-6 λεπτά μέχρι να μελώσει το σιρόπι και στο τέλος προσθέτω το μέλι.
Στολίζω το ρεβανί με τα λεμονάκια