ΑΝΟΙΓΩ ΤΟ ΒΑΖΟ ΜΕ ΤΑ ΑΜΠΕΛΟΦΥΛΛΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΝΤΟΛΜΑΔΑΚΙΑ ΓΙΑΛΑΝΤΖΗ. COOKING GREEK DOLMADES FROM MY VINE LEAVES JAR.

Έχω περιγράψει σε προηγούμενο βίντεο πως διατηρώ τα αμπελόφυλλα από το αμπέλι μας σε βάζα χωρίς νερό.

Δεν είναι κάτι δύσκολο αλλά θέλει έναν βασικό εξοπλισμό και μία καλή πρώτη ύλη. Χρειάζεται μία μεγάλη μαρμίτα για τα βάζα και ένα αμπέλι με την ποικιλία του ξινόμαυρου. Δίνει τα πιο απαλά φύλλα (κορφίσια εννοείται) χωρίς νεύρα , τρυφερά και νόστιμα. Και είναι δικά μου, είμαι σίγουρη ότι δεν είναι ραντισμένα! Το κάθε βάζο έχει 60 μετρημένα φύλλα, περίπου το ίδιο σχήμα και ποιότητα. Όταν ανοίξω το βάζο τα φύλλα είναι έτοιμα για να τυλιχτούν με την αρωματική γέμιση και δε χρειάζεται να τα ζεματίσω.

Ντρέπομαι αλλά το ομολογώ ότι εγώ τρώω τα περισσότερα. Τρώω και δεν ψεύδομαι! Ορκίζομαι!

Το βίντεο μου για τα ντολμαδάκια γιαλαντζή είναι σε αυτό το σύνδεσμο: 

https://youtu.be/FjWckWZJTcs


Για 55 περίπου ντολμαδάκια

1 φλιτζάνι ρύζι

60 αμπελόφυλλα

½ ματσάκι μαϊντανού

2 κουταλιές αποξηραμένου δυόσμου

χυμός ενός λεμονιού

1 κουταλάκι αλάτι

μαύρο πιπέρι

4 κουταλιές ελαιόλαδο

Είναι Ιούλιος και θα δοκιμάσω για πρώτη φορά ένα βάζο με αμπελόφυλλα, από αυτά που ετοίμασα τον Μάιο. Ανοίγω το βάζο με τη βοήθεια ενός παλιού μαχαιριού με μύτη. Διαλέγω παλιό μαχαίρι γιατί η μύτη ταλαιπωρείται έτσι.

Ψιλοκόβω τα κρεμμυδάκια και τον μαϊντανό και τα σιγομαγειρεύω στο ελαιόλαδο για λίγα λεπτά. Προσθέτω το ρύζι, τα αποξηραμένα φυλλαράκια δυόσμου, τα οποία τρίβω με τα χέρια μου πάνω από το μείγμα, αλάτι, μαύρο πιπέρι και πούδρα μάραθου (λατρεύω το άρωμα του).

Καλύπτω τον πάτο μίας κατσαρόλας (με σχετικά μικρό πάτο) με μερικά αμπελόφυλλα. Όταν δεν έχω αμπελόφυλλα και δε θέλω να ξοδέψω για τον πάτο, βάζω μερικά κοτσάνια μαϊντανού.

Στρώνω τη γραμμή παραγωγής: απλώνω όσο μπορώ περισσότερα αμπελόφυλλα βλέποντας την ανάποδη πλευρά όπου είναι πιο έντονα τα νεύρα τους, βάζω ένα κουταλάκι ρύζι, το τυλίγω και το βάζω όρθιο μέσα στην κατσαρόλα. Συνεχίζω μέχρι να μου τελειώσουν τα υλικά και έτσι έκανα περίπου 55 ντολμαδάκια. Προσθέτω αλάτι, μαύρο πιπέρι, χυμό μισού λεμονιού και λίγο ελαιόλαδο. Καλύπτω τα ντολμαδάκια με μερικά ακόμη από τα αμπελόφυλλα που περίσσεψαν και από πάνω ένα πιατάκι.

Όταν δεν έχω αμπελόφυλλα βάζω ένα κομμάτι λαδόχαρτου. Προσθέτω 2½ φλιτζάνια νερού και βάζω την κατσαρόλα στην εστία σε χαμηλή θερμοκρασία, συγκεκριμένα στο 3 με ανώτερο βαθμό το 9. Προσέχω σε λίγα λεπτά να ανοίξω και να ελέγξω, αν το καπάκι έχει πάνω του σταγόνες ατμού. Τότε μετράω 45΄. Μετά από αυτό το χρονικό διάστημα αφαιρώ το πιατάκι, σκεπάζω την κατσαρόλα με μία πετσέτα ποτηριών και κλείνω το καπάκι. Καλό είναι να μείνουν μισή ωρίτσα έτσι. Ποτέ δε περιμένω όμως! Στο τέταρτο πάνω επείγομαι να δοκιμάσω με τη δικαιολογία ότι πρέπει να ελέγξω το ρύζι! Έχω καλή δικαιολογία ε?